Biltema storsatsar på varuhus - ingen oro för e-handeln

Publicerad 2018-05-09

Biltema storsatsar på nya varuhus och visar ingen oro för e-handeln. Strategin är glasklar: Expansionen ska ske genom fler fysiska varuhus. Orsaken är helt och hållet kundstyrd.

– Vi är annorlunda på Biltema. Vi följer alltid våra egna idéer och kundernas önskemål. Att gå mot strömmen har ju visat sig hyfsat framgångsrikt i 55 år, säger Adelina Voci, vice VD på Biltema.

Förra veckan öppnade ett nytt jättevaruhus i norska Stavanger. Den 30 juni öppnar nästa varuhus. Den här gången i värmländska Charlottenberg som ligger på gränsen till Norge. Just nu byggs det dessutom varuhus i Varberg, Hudiksvall, Trollhättan och i Avesta. Dessutom kompletteras alla varuhus successivt med stora caféer.

– Totalt har Biltema 137 varuhus i hela Norden. Och i Sverige planeras flera nya projekt med möjlig byggstart 2018.

– I Stockholm inväntar vi bygglov för flera projekt. Ett nytt varuhus i Infracity, där markarbeten pågår, och en ombyggnad av befintligt varuhus i Haninge. I Örnsköldsvik är bygglovet klart och vi hoppas komma igång i augusti. Vi väntar på bygglov för nya varuhus i Partille och Falköping och om allt går i lås kan dessa två projekt startas i augusti. Slutligen vill vi bygga nytt i Lidköping, där vi håller på med bygglovsansökan, berättar Adelina Voci.

– Våra kunder gillar att komma till varuhusen. De vill gå runt och känna på produkterna i en öppen och trivsam miljö, avslutar Adelina Voci.