Allmänna villkor Köp & Hämta

1. Allmän köpinformation

Dessa allmänna villkor ”Köp & hämta” gäller mellan dig såsom konsument och Biltema Sweden AB, org. nr 556297–3320, (”Biltema”) när du handlar varor online på www.biltema.se (”Biltema Online”) och hämtar dem på valt Biltemavaruhus (”Biltemavaruhus”). 

Du kan endast handla på Biltema Online om du är en myndig person och har rätt att ingå avtal.

Biltema reserverar sig för eventuella fel i texter, bilder och för prisändringar. Detta gäller för uppgifter i Biltema Online, katalog samt i våra reklamutskick och marknadsföringsmaterial. Biltema har rätt att korrigera sådana fel, ändra eller uppdatera informationen på Biltema Online och att löpande göra produktändringar och förbättringar.

 

2. Beställning och köp av vara 

Vid beställning av varor på Biltema Online ingår du ett avtal om köp när du väljer att bekräfta din beställning i Biltema Onlinekassan. Biltema kommer att skicka en bekräftelse på ditt köp per SMS eller e-post till de kontaktuppgifter som du angett vid beställningstillfället. 

Beställda varor förblir Biltemas egendom till dess de till fullo är betalda.

2.1 Ändring av beställning

Om du upptäcker felaktigheter på din beställning är det viktigt att du omgående kontaktar valt Biltemavaruhus för att ändra din beställning. 

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller Biltema sig rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avbryta din beställning. 

2.2 Information om varan

Information kring en enskild vara presenteras på Biltema Online i anslutning till köpet av varan. För fullständig information kring varan hänvisas till varans förpackning.

2.3 Lagersaldo

Aktuell lagerstatus för en vara hos respektive Biltemavaruhus anges via Biltema Online i samband med beställningen. Om Biltema uppmärksammar att din beställning inte kan levereras till fullo på grund av eventuella avvikelser i lagerinformationen i Biltema Online, kontaktar aktuellt Biltemavaruhus dig. Du har då givetvis rätt att avbryta alternativt ändra din beställning. Biltema förbehåller sig rätten att inte fullfölja en beställning i de fall varan är slut i lager eller vid tekniska fel. Motsvarande gäller om lagersaldot har ändrats från beställningstillfället till dess att din beställning hämtas av dig i aktuellt Biltemavaruhus. Biltema kommer i sådana fall att betala tillbaka eventuell erlagd betalning till dig i enlighet med nedan betalningslösning.

 

3. Priser och betalsätt

Priset för de varor som du beställer är det pris som anges på Biltema Online på dagen för din beställning eller då du senast ändrat din beställning, med reservation för eventuella tryckfel eller andra felaktigheter. Samtliga priser anges inklusive moms.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ i samarbete med Resurs Bank. I anknytning härtill kan sägas att om köp inte fullföljs hanteras återbetalningen utav Resurs Bank medelst att reserverat belopp släpps alternativt betalningen krediteras.

Direktbanksbetalning

Efter att du bekräftat ditt köp i Biltema Onlinekassan slussas du vidare till din internetbank för att slutföra din betalning. Pengarna kommer att dras direkt från ditt konto när du godkänner transaktionen.

Kortbetalning

Genomför ditt köp med hjälp av ditt VISA eller Mastercard. Efter att du bekräftat ditt köp i Biltema Onlinekassan kommer du få ange dina kortuppgifter för att slutföra beställningen varefter priset för beställningen kommer att reserveras på ditt konto. Transaktionen sker med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Själva kortdebiteringen sker först efter att din beställning hämtas av dig i Biltemavaruhuset. Du är skyldig att säkerställa att det finns pengar på det kort som du har valt att betala med vid tillfället för reservering och betalning. Kan angivet kort inte debiteras när du hämtar varorna har Biltema rätt att häva köpet eller kräva betalning i efterhand. Reserverade belopp hanteras av Resurs Bank. Vid frågor om ditt reserverade belopp, vänligen kontakta Resurs Bank direkt på 0771-11 22 33.

Resurs Bank faktura

Tillsammans med Resurs Bank erbjuder vi dig betalning via faktura. Vid betalning via faktura kan fakturaavgift tillkomma. Du har alltid 30 till 60 dagars kredit. Genom köpet godkänner du utöver dessa allmänna villkor ”Köp och hämta” även Resurs Banks villkor för faktura, se villkoren här

Biltemakortet

Erbjuds i samarbete med Resurs Bank. Här kan du antingen betala med befintligt kort eller ansöka om ett nytt. Du slipper nya kreditupplysningar vid framtida köp och du kan vid behov ansöka om utökad kredit. Grundkraven för Biltemakortet är att du är minst 18 år och inte har några betalningsanmärkningar. Vid ansökan görs en sedvanlig kreditupplysning. Se även särskilda villkor för Biltemakortet.

Swishbetalning

Efter att du bekräftat ditt köp i Biltema Onlinekassan slussas du vidare för att slutföra din betalning via swish. Genomför ditt köp genom att skriva in angivet swishnummer och det belopp du handlat för, samt om du vill lämna ett meddelande. För att betalningen skall kunna genomföras måste den godkännas med Mobilt Bank-ID. Därefter är betalningen klar och du får ett meddelande som bekräftar betalningen.

 

4. Leveransinformation

Dina varor anses levererade då du hämtar dem i valt Biltemavaruhus. Varorna kan hämtas 2 timmar efter att du mottagit Biltemas bekräftelse på ditt köp per SMS eller e-post via de kontaktuppgifter som du angett vid beställningstillfället. 

Om beställning är lagd 2 timmar eller kortare tid innan stängning av aktuellt Biltemavaruhus, kan upphämtning ske nästföljande dag. 

Följ skyltar till ”Köp & Hämta”-disken i det Biltemavaruhus där du valt att hämta ut dina varor. För att säkerställa att dina varor hämtas av dig måste du visa din legitimation och mottagen bekräftelse av beställningen. Eventuellt ombud behöver visa både din och sin legitimation.

Om du inte hämtar din vara inom 48 timmar efter mottagen bekräftelse hävs köpet och dina pengar återbetalas.  

I de varuhus som erbjuder Köp & Hämta Drive In

Dina varor anses levererade då du fått dem levererade ut till din bil vid ditt Biltemavaruhus. Varorna kan hämtas 2 timmar efter att du mottagit Biltemas bekräftelse på ditt köp per SMS eller e-post via de kontaktuppgifter som du angett vid beställningstillfället. Om beställning är lagd 2 timmar eller kortare tid innan stängning av aktuellt Biltemavaruhus, kan upphämtning ske nästföljande dag. Följ skyltar och anvisningar för ”Köp & Hämta Drive In” när du kommit till ditt Biltemavaruhus. För att säkerställa att du är på plats och att dina varor levereras ut till din bil ber vi dig göra följande när du är på plats:

1. Skicka ett sms med de tre sista siffrorna i ordernumret + registreringsnumret på din bil till det telefonnummer som angetts på skylt utanför ditt Biltemavaruhus.

2. Säkerställ att bagageluckan eller sidodörren är olåst.

Genom detta samtycker du till våra användarvillkor och förfarande av Köp & Hämta Drive In, samt att detta likställs med en kvittering av att du fått dina varor levererade.
Om du inte hämtar din vara inom 48 timmar efter mottagen bekräftelse hävs köpet och dina pengar återbetalas.

 

5. Ångerrätt, öppet köp och reklamationer

5.1 Ångerrätt 

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från dagen då du, eller någon för din räkning, hämtat ut beställningen i aktuellt Biltemavaruhus.  Ångerrätten gäller inte sådana produkter där du har brutit förseglingen och dessa produkter inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl eller produkter som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Ångerrätten gäller inte heller produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. 

Du som vill utöva din ångerrätt kan komma in till ditt Biltemavaruhus med produkten och ditt kvitto och meddela att köpet ångras. Det går också bra att skicka ett klart och tydligt meddelande till Biltema (kontaktuppgifter anges nedan) om ditt beslut om att ångra ditt köp. Ange ditt namn, adress och annan relevant information, t ex. beställningsnummer, kvittonummer och namn på varan i meddelandet. I samband med detta kommer du att behöva fylla i en ångerblankett motsvarande den som återfinns i länk nedan. Vi rekommenderar att du använder den ångerblankett som Konsumentverket tagit fram och som du hittar här

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid måste du antingen komma in till ditt Biltemavaruhus och meddela att du ångrar köpet enligt ovan eller skicka in ångerblanketten till Biltema inom 14 dagar från dagen då du, eller någon för din räkning, hämtat ut varan i aktuellt Biltemavaruhus.

Du måste vidare returnera varan till Biltema på egen bekostnad utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat Biltema ditt beslut att utöva ångerrätten. Biltema kommer betala tillbaka värdet av de varor som omfattas av ångerrätten med ett eventuellt avdrag för värdeminskning i det fall du har använt varan och detta har påverkat varans art, egenskap och funktion. 

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från och med den dag då Biltema eller Biltemavaruhuset tagit emot ditt beslut att utöva ångerrätten och förutsatt att Biltema vid den tidpunkten fått tillbaka produkten.

5.2 Öppet köp

Vid köp hos Biltema har du, utöver ångerrätten, 30 dagars öppet köp från dagen då du, eller någon för din räkning, hämtat ut beställningen i aktuellt Biltemavaruhus. Detta innebär att du kan få pengarna tillbaka när du returnerar din vara. Du kan lämna tillbaka i vilket Biltemavaruhus du vill.

Vänd dig omgående till kundserviceavdelningen i ditt närmaste Biltemavaruhus. OBS! Glöm inte att ta med kassakvitto. Varorna bytes eller återköpes om följande villkor uppfylls:

  • Varan är oanvänd d.v.s. ej förstörd eller skadad.
  • Originalförpackningen är oskadad, d.v.s. brukbar. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar försegling bytes ej.
  • Kassakvittot uppvisas.
  • Bytet eller återköpet sker inom 30 dagar från inköpsdatum.
  • Undantaget är vissa bilelektronikartiklar och då står det på kassakvittot "Elektronikprodukt Bil, återköps ej!".
  • Reavaror återköps ej.

5.3 Reklamationer

Enligt Konsumentköplagen har du rätt att reklamera en felaktig vara inom tre år på grund av felet. Reklamation ska ske snarast efter att felet upptäcktes. För reklamationer, vänd dig till ditt närmsta Biltemavaruhus och ta med dig varan samt inköpskvitto. Om det innebär extra besvär för dig att besöka närmaste Biltemavaruhus med ditt reklamationsärende rekommenderar vi att du först tar kontakt med ditt Biltemavaruhus på telefon 077-520 00 00. Ha vara och inköpskvitto redo.  

Om en vara är felaktig kommer du att krediteras motsvarande varans värde alternativt få felet avhjälpt eller få varan omlevererad om det inte innebär en oskälig kostnad för Biltemavaruhuset. Vid betalning med kort kommer kreditering vid fel på någon vara att ske till samma kort som uppgavs vid beställning. Vid betalning med faktura kommer kreditering att ske av Resurs Bank enligt deras villkor. 

 

6. Personuppgifter

När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Vi hanterar personuppgifter enligt Biltemas integritetspolicy .

Du hittar den senaste versionen av integritetspolicyn på www.biltema.se/kundservice/anvandarvillkor/integritetspolicy/ 

 

 7. Kontakt 

Du når Biltemas kunniga kundserviceavdelning som sitter redo att svara på dina frågor på kundservice@biltema.com eller på telefonnummer 077-520 00 00 helgfria vardagar mellan 08.00-17.00. 

Adress, telefonnummer och e-post till respektive Biltemavaruhus hittar du via Biltema Online.

 

8. Tvist

Om du och Biltemavaruhuset inte kommer överens hänvisar vi dig att göra ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) Box 174, 10123 Stockholm. Allmänna reklamationsnämnden eller ARN tar oberoende beslut i bland annat reklamationsfall. Biltema medverkar alltid i eventuella tvister hos ARN.