Vanliga frågor och svar

Här hittar du en översikt över våra vanligaste frågor och svar.

Klicka på en fråga fråga för att se svaret:


Vad är Mitt Biltema?

Nu blir det både roligare och enklare att vara kund hos Biltema. Med Mitt Biltema får du fina priser på utvalda kampanjprodukter, tillgång till dina sparade inköpslistor och digitala kvitton. Mitt Biltema är helt gratis.

Läs mer här.

Vad är idén och historien bakom Biltema?

Biltema erbjuder idag ett brett sortiment för hela familjen inom områdena bilreservdelar/tillbehör, MC, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och kontor-teknik. Totalt marknadsför Biltema cirka 18 000 artiklar. Vår vision är att underlätta ekonomiskt för människor att ha bil, båt, bostad, verktyg samt fritidsartiklar av hög kvalitet och därigenom skapa en rikare fritid för alla.

Läs mer här.

Hur kan Biltema hålla ett så lågt pris?

Biltema använder inga fördyrande mellanhänder när produkterna köps in, istället tecknar Biltema avtal direkt med producenten. På så sätt kan vi erbjuda produkter med bra kvalitet till ett mycket förmånligt pris.

Vem tillverkar Biltemas produkter?

Våra produkter säljs under varunamnet Biltema vilket betyder att vi i lagens mening också är tillverkare av dem.

Hur arbetar ni för att säkerställa kvalitén på produkterna?

Biltema eftersträvar bra kvalitet på sina produkter. Den enkla tanken bakom detta är att det är dyrt med dålig kvalitet. Bra kvalitet definierar vi som att produkten skall vara felfri och motsvara kundens förväntningar. För vissa produktområden, som till exempel verktyg, finns två tydliga kvalitetsnivåer. Den ena nivån, som utmärks av att produkterna har tio års garanti, vänder sig framför allt mot kvalificerade användare som använder verktygen yrkesmässigt. Priset på dessa verktyg är mycket konkurrenskraftigt i förhållande till kvaliteten på produkterna. Den andra nivån vänder sig till de som vill ha bra verktyg men inte använder dem dagligen varför de hellre prioriterar ett synnerligen lågt pris.

Att Biltemas produkter håller rätt kvalitetsnivå testas på många olika sätt. Tester, analyser och funktionskontroller sker både innan Biltema tar upp en produkt och löpande under tiden produkten finns i sortimentet. Vid leverans från fabrikerna har Biltema egen kvalitetskontroll som gör allt från stickprov till kontroller av hela leveranser innan de får packas och skeppas till Biltemas lager.

Produkterna har mycket liten felfrekvens. Biltema har som mål att nå en reklamationsprocent, (värdet av de produkter som Biltema återköper på grund av fel i vara, som andel av den totala försäljningen), som inte överstiger 0,5 %. Biltema har för närvarande en genomsnittlig reklamationsprocent understigande 0,6 %. Detta är en mycket bra nivå men är fortfarande en liten bit från målet.

Hur kan Biltema garantera tillgänglighet på produkterna?

För att kunna erbjuda varor av god kvalitet till lägsta möjliga pris köper vi dem direkt från tillverkare över hela världen. Leveranstiderna kan ibland bli mycket långa. Även om vi gör vårt yttersta för att få hem varor är det svårt att bedöma efterfrågan eller förutse försenade leveranser varför varor ibland tar slut. Vi måste därför reservera oss för att våra varor ibland inte finns tillgängliga när kunderna efterfrågar dem.

Kan jag beställa produkter från Biltema via postorder eller hemsida?

Biltema har idag ingen postorder eller webbhandel, vi har valt att istället satsa på en utbyggnad av antalet varuhus.

Hur kan jag få Biltemas katalog?

Ett av de främsta medlen för att marknadsföra Biltema är via katalogen. Katalogen kommer ut två gånger per år och delas ut till samtliga hushåll runt våra varuhus. Totalt trycks det drygt 14 miljoner kataloger per år. Vi delar ut katalogen på mässor, träffar och olika event och du kan självklart även hämta en katalog i ditt varuhus. Katalogen finns även i online-version samt som nerladdningsbar pdf här.

Hur är Biltemas syn på arbetsvillkor och etik?

För oss på Biltema är det av stor vikt att verksamheten följer lagar och förordningar i alla led. Därför ställer vi nedanstående krav på våra samarbetspartners. Biltema kontrollerar att dessa regler följs genom att göra planerade och spontana besök hos leverantörerna, och vi kräver att våra leverantörer gör regelbundna inspektionsbesök hos sina underleverantörer.

  • Alla leverantörer och producenter måste leva upp till de sociala rättigheter som existerar i respektive land.
  • Nationella arbetsvillkor såsom minimilöner, maximal arbetstid och säkerhetsstandard måste strikt efterlevas.
  • Barnarbete får under inga villkor förekomma och gällande minimiålder för arbetstagare måste strikt följas.
  • Gåvor eller andra förmåner får ej mottas från leverantörer eller samarbetspartners.
  • Alla leverantörer ska informeras om våra krav och får skriftligen lova att följa dessa.

Hur arbetar Biltema med välgörenhet?

Biltema stödjer noggrant utvalda välgörenhetsprojekt som bidrar till en positiv samhällsutveckling i andra delar av världen.

Om jag vill söka en ledig tjänst, hur gör jag?

På vår hemsida finns lediga tjänster och annan information kring arbete på Biltema. Läs mer här.

På vilka orter finns Biltema?

Biltema finns idag på fler än 100 platser i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Under de närmaste åren skall ett flertal nya varuhus öppnas. Hitta information och öppettider till ditt lokala varuhus här.

Vilka kort och valuta kan man betala med?

I våra varuhus tar vi emot svenska, norska och danska kronor samt Euro. Du kan använda Visa, American Express, MasterCard och Maestro om du inte redan skaffat vårt förmånliga Biltemakort.

Vad ska jag tänka på vid köp av bilreservdelar?

Tänk på att vid köp av bilreservdelar kan det till din bil finnas fler alternativ än vad som ingår i vårt sortiment. Det är viktigt att du innan monterings- eller demonteringsarbete jämför den nya produkten med den gamla - innan du tar den i användning. Har du en privatimporterad eller ombyggd bil kan den avvika från våra rekommendationer. Tänk på att många varor bör monteras av en fackman. Montera därför inte varan själv om du inte är säker på hur du skall göra.

Jag vill köpa en monterad cykel, vad kostar det?

Alla våra varuhus erbjuder montering av cyklar till nedan pris: 

  • Upp till 20": 150 kr
  • Från 24" och uppåt: 250 kr

Cykelförsäkring på köpet! Vad betyder det?

För att du ska slippa betala dyra pengar om din cykel blir stulen får du en cykelförsäkring på köpet när du köper cykel och godkänt lås hos oss. Genom försäkringen, som är helt fristående från hemförsäkringen, får du en ny cykel – helt utan självrisk eller avdrag för ålder eller slitage (s.k. värdeminskning). Försäkringen omfattar alla cyklar från 990 kr som säljs hos Biltema. Läs mer här.

Hur fungerar Biltemakortet?

Biltemakortet är till för dig som vill handla när du vill och betala som det passar dig. Med Biltema Kundkort kan du i lugn och ro välja det betalningsalternativ som passar just dig! Vårt Kundkort gör det enkelt att handla och sen sköta betalningen hemifrån i vilken takt du vill. Läs mer vårt kundkort och hur du ansöker här.

Betallösning för företag, hur fungerar det?

Som företag kan ni ansöka om att bli upplagda som fakturakund hos oss. Vänligen fyll i ansökan och följa instruktionerna i denna för att hanteringen av er ansökan skall starta. Om ni blir godkända få ni automatiskt en kredit på 5 000 kr och betalningsvillkoren är 14 dagar.

Information om presentkort

Presentkort är giltiga i 12 månader från laddningsdatum (info finns på baksidan av kortet). Förlorat eller skadat presentkort ersätts ej. När giltighetsdatumet har passerat är kortet inte längre aktivt och går inte att förnya.

Information om tillgodokvitton

Ett tillgodokvitto är giltiga i 12 månader från utfärdat datum (datumen står på framsidan av kvittot). Förlorat eller skadat tillgodokvitto ersätts ej (skadats menas med om texten på kvittot går bort). När giltighetsdatumet har passerat är tillgodokvittot inte längre aktivt och går inte att förnyas.

Vad har Biltema för garanti på varorna?

Vi lämnar ett års garanti på varorna i vårt sortiment med undantag av förbrukningsartiklar som t.ex. ficklampsbatterier, glödlampor och slitagedelar där vi lämnar 6 månaders garanti. På en del produkter erbjuder vi 3, 4, 5 eller 10 års garanti – dessa produkter är försedda med en särskild garantisymbol.

Garantitiden räknas från ursprungligt inköpsdatum mot uppvisande av kassakvitto. Om en vara under garantitiden går sönder på grund av tillverknings- eller materialfel reparerar eller alternativt byter vi ut den. Om varan inte längre finns i vårt sortiment erbjuder Biltema en lämplig ersättningsvara. Det är Biltema som avgör vad som är en lämplig ersättningsvara.

I övrigt följer vi konsumentköplagens regler och tillämpningsområden. Biltema ansvarar inte för förlust i näringsverksamhet. Kassa-kvittot gäller som garantibevis.

Hur gör jag om jag vill returnera en vara?

Vid köp hos Biltema har du 30-dagars öppet köp vilket betyder att du kan få pengarna tillbaka när du returnerar din vara. Du kan lämna tillbaka i vilket Biltema-varuhus du vill.

Hur gör jag om jag ångrar mitt köp eller vill byta varan?

Vänd dig omgående till kundserviceavdelningen i ditt närmaste varuhus. OBS! Glöm inte att ta med kassakvitto. Varorna bytes eller återköpes om följande villkor uppfylls:

  • Varan är oanvänd d.v.s. ej förstörd eller skadad.
  • Originalförpackningen är oskadad, d.v.s. brukbar. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar försegling bytes ej.
  • Kassakvittot uppvisas.
  • Bytet eller återköpet sker inom 30 dagar från inköpsdatum.
  • Undantaget är vissa bilelektronikartiklar och då står det på kassakvittot "Elektronikprodukt Bil, återköps ej!".
  • Reavaror återköps ej.

Hur gör jag en reklamation?

Vänd dig till ditt närmsta varuhus och ta med dig varan samt inköpskvitto. Om det innebär extra besvär för dig att besöka närmaste varuhus med ditt reklamationsärende rekommenderar vi att du först tar kontakt med ditt varuhus på telefon 077-520 00 00. Ha vara och inköpskvitto redo.

Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) Box 174, 10123 Stockholm. Allmänna reklamations­nämnden eller ARN tar oberoende beslut i bland annat reklamationsfall. Biltema medverkar alltid i eventuella tvister hos ARN.

När kan jag komma i kontakt med Kundtjänst?

Vid Biltemas centrala kundserviceavdelning finns serviceinriktad personal som gör allt för att hjälpa dig som kund med produktsupport. Vi är bemannade helgfria vardagar 08.00-17.00.

Är era produkter oberoende testade?

Våra produkter är ofta med i tester som har gjorts av oberoende parter och resultaten publicerats i olika medier. Här har vi samlat några av de tester som genomförts på våra produkter.

Vilken dokumentation finns att tillgå på era produkter?

Med vår Dokumentsök kan du söka efter, och ladda hem manualer, EG-försäkran, säkerhetsdatablad, drivrutiner samt faktablad över beståndsdelar till många av våra produkter.

Jag har fler frågor, hur tar jag enklast kontakt med er?

Du kan nå oss via kundservice@biltema.com eller via telefon 077-520 00 00 under våra öppettider.

Hur kan jag se om en vara finns hemma?

Till höger om artiklarna på vår hemsida finns ett blått plustecken där du kan lägga till dem i en utskrivbar inköpslista. Lägg till artikeln i inköpslistan och gå till listan i övre högra hörnet. Genom att välja det varuhus du tänker besöka får du reda på var i varuhuset du hittar produkten och även lagerprognos och hyllplats. Vår lagerprognos är endast en indikering på tillgänglighet. Kontakta vår Kundtjänst om du önskar många av en specifik artikel.

Till vilka mobiltelefoner finns Biltema-appen?

Vår Biltema-app finns idag till iOS samt Android.

Hur ser vidareutvecklingen av Biltema-appen ut?

Vår app stödjer idag sökning på bilreservdelar med hjälp av bilregistreringsnummer och fritextsökning på hela sortimentet. Nya funktioner utvärderas och vi kommer utveckla apparna vidare utifrån våra kunders önskemål och krav.