Biltema Airshow

Biltema Airshow

Biltema Airshow kommer från vår grundare Sten-Åke Lindholm och hans stora intresse för flygplan. Syftet med Biltema Airshow är att ge besökarna en extraordinär upplevelse och samtidigt förmedla ett stycke flyghistoria. Detta är något som både unga och gamla uppskattar.

På Biltema Airshow visas våra två fantastiska flygplan:

  • Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI
  • North American P-51D Mustang

Biltemas Spitfire är LF Mk.XVIe-versionen, som är nästan identisk med den mest legendariska versionen Mk. IX och byggdes i Castle Bromwich 1945. Flygplanet färdigställdes när andra världskriget tog slut och kom därför aldrig i tjänst under kriget. Det var upplagt fram till 1949 och såg endast tre år av aktiv tjänstgöring innan det drogs tillbaka från tjänstgöring 1952.

Vid det laget var jetflygplan framtiden för RAF, Royal Air Force, i Storbritannien. År 2005 påbörjades en omfattande renovering av SE-BIR, som flygplanet kallas i Sverige, som pågick i två år innan det återställdes till sin forna glans. Flygplanet anlände till Ängelholms flygplats i maj och under de senaste fem åren har piloten Pär Cederqvist flugit cirka 250 timmar i Spitfire. "Den flyger bra, den svänger bra. Den är lika fin som den ser ut", säger Pär om hur det är att flyga Spitfire. biltema Airshow är samlingsnamnet för den flyguppvisning som vanligtvis hålls i samband med öppnandet av nya butiker, men som även dyker upp på flygdagar och som alltid ger allmänheten en extraordinär upplevelse, samtidigt som den förmedlar flyghistoria.

Förutom Spitfire ingår i Biltema Airshow även det klassiska amerikanska stridsflygplanet P-51D Mustang. "Spitfire väger mindre än Mustang, vilket gör den smidigare i luften. Dessutom ger vingkonstruktionen Spitfire bättre prestanda vid låga hastigheter. Mustang har en metallpropeller med större massa än träpropellern i Spitfire. Detta märks särskilt när man startar motorn. Medan Mustang startar lite långsamt startar Spitfire omedelbart. Följaktligen är gyrokrafterna från propellern lite mer uttalade i Mustang, den går lite mjukare i luften, medan Spitfire är mer ojämn och kan vara lite svårare att flyga när det är mycket turbulens, säger Pär om skillnaderna mellan de två flygplanen.

Båda flygplanen har den klassiska Rolls Royce Merlin-motorn, som utvecklades i England. Samma motor tillverkades även i USA under namnet Packard Merlin. De första versionerna hade drygt 900 hästkrafter, medan senare förbättringar av motorerna gör att de kan producera upp till 1700 hästkrafter.


Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI

  • Motor: Packard Merlin 266

  • Startkraft: Start: 1580 hk.

  • Spännvidd: 11,2 m

  • Längd 9,6 m

  • Maximal startvikt: 3,4 ton.

  • Maxhastighet: 660 km/tim

  • Max räckvidd: 815 km

 


North American P-51D Mustang

  • Motor: Packard Merlin 1650-9 V12
  • Starteffekt:1500 hk
  • Vingspännvidd: 11,3 m
  • Längd: 9,8 m
  • Max start: 4,5 ton
  • Maxhastighet: 800 km/tim
  • Maxräckvidd: 1400 km

 

86848

När flyger Biltema Airshow?

  • Norge, Sola: 3 Juni
  • Norge, Stord: 10 Juni
  • Norge, Kjeller: 19 Juni
  • Danmark, Roskilde: 18-20 augusti
  • Norge, Notodden: 3 september