60 år av låga priser

60 år av låga priser

Biltema har pressat priserna i 60 år. Allt startade 1963 med en inköpsresa till Andorra i jakten på extraljus. Det var början till möjligheten att kunna erbjuda kvalitet till låga priser.

Det hela började med en inköpsresa till Andorra i en beige Volvo Amazon Sport. Sten-Åke Lindholm upptäckte att extraljus kostade 20 kronor där, jämfört med Sverige där priset var hela 72 kronor. Han köpte 50 extraljus och sålde dem snabbt, därefter beslutade han att köpa ytterligare 500.

Under 1963 puttrade det igång med postorderförsäljning av biltillbehör i en enkel katalog. Namnet kom till av en slump, ”Tema” kom från den vilande firman Tema Byggdetaljer. Efter en tid la han till ordet "bil" för att skapa ett mer beskrivande namn.

Sten-Åke hyrde en lokal i ett rivningshus i Linköping, och tajmingen var perfekt. Massbilismen var precis på uppgång, men biltillverkarna hade monopol på bildelar och sålde dem till höga priser. Sten-Åke köpte samma bildelar från tyska leverantörer för betydligt lägre priser, och kunde därmed sälja dem till konkurrenskraftiga priser och snabbt bygga upp en kundbas.

Med tiden har Biltema expanderat i snabbare takt och har idag vuxit till en detaljhandelsjätte med 161 varuhus runt om i norden. Trots denna tillväxt har de alltid hållit fast vid sitt ursprungliga löfte om kvalitet till låga priser, vilket har gjort dem till en älskad detaljhandel för många kunder.

"Vi är stolta över förtroendet vi haft från våra kunder i 60 år och ser fram emot att fortsätta leverera vårt löfte", säger Adelina Voci, vice vd Biltema Sweden AB.

Vi kommer att fira vårt 60-årsfirande med en mängd aktiviteter och erbjudanden i varuhusen under året. Håll dig uppdaterad på biltema.se och sociala medier för mer information under året.