Träna effektivt hemma!

Träna effektivt hemma!

Vi är många som låter början av det nya året fungera som startskottet till ett aktivt liv, där träningen ska bli en del av vardagen. Oavsett om du är en inbiten träningsfantast, en periodare eller nybörjare så har vi träningsutrustningen som gör det möjligt att börja träna hemifrån.
All träning som blir av är bra träning!

Det finns många fördelar med träning och vi mår bättre av fysisk aktivitet, oavsett om det är en promenad, lek i parken eller ett tungt pass på gymmet.
Det är inte bara kroppen vi stärker vid träning, även hjärnan mår bättre. Vid träning och fysisk aktivitet frisätter hjärnan bland annat serotonin, dopamin och endorfiner. Detta är ämnen som ger oss känslor av lugn, tillfredsställelse, som dämpar smärta och ökar vårt välbefinnande.

69778

Hemmaträning – många fördelar

Många börjar året med att köpa ett gymkort som till en början känns som en bra idé, men som i takt med att motivationen tryter blir allt mindre utnyttjat. Är du en av dem som har svårt att hitta motivationen att åka till gymmet? Då ska du testa på hemmaträning!

Fördelar med hemmaträning

  • Du bestämmer när du vill träna.
  • Dina träningsredskap är alltid lediga.
  • Slipp vänta på din tur vid träningsmaskinerna.
  • Spara tid genom att slippa ta dig till och från gymmet.
  • Du har ett eget omklädningsrum.

Träna hemma

Många tror att de behöver ha mycket plats för att kunna träna hemma. Och givetvis blir det enklare desto större rum du har att tillgå, men hemmaträning behöver inte ta så mycket plats. Ofta kan det räcka med en yogamatta, pilatesband eller några hantlar för att utföra ett svettigt och effektivt träningspass för hela kroppen.

Vad behöver man för att träna hemma?

Vilka redskap och träningsutrustning du behöver för din hemmaträning får din ambition och fysik bestämma. I vårt sortiment hittar du träningsutrustning för att bygga ihop ett hemmagym i källaren, eller träningsredskap som du enkelt kan plocka undan och ha i garderoben eller ute på balkongen.
Och vet du vad? Du kan faktiskt träna effektivt med hjälp av din egen kroppsvikt, du behöver kanske inte all utrustning?

Styrketräning med vikter

Om du inte vill träna med bara din egen kroppsvikt så ska du införskaffa dig lite vikter. Med vikter utmanar du dina muskler och kan enkelt följa dina framsteg allt eftersom du orkar träna med tyngre vikter.

Kettlebell

Med en kettlebell kan du träna hela kroppen. Du kan använda en och samma kettlebell till hela kroppen, eller köpa några stycken med olika vikt i för att utmana vissa muskelgrupper lite extra. En kettlebell tar inte så mycket plats och kan enkelt gömmas undan när du inte använder den.

Skivstångset

Ett skivstångset tillåter dig att effektivt träna hela kroppen med en och samma skivstång. Du kan enkelt variera vikten på skivstången genom att ta av, eller lägga på fler viktplattor. Med en skivstång är du helt enkelt redo att köra ett riktigt svettigt helkroppspass, med allt från bicepscurls till benböj eller bänkpress.

Koordination och stretching

Du kan göra mycket med en gymboll (även kallad pilatesboll). Gymbollen är grym att använda för stretching, styrketräning, magträning eller balansträning. Ett tips är också att använda bollen som stol när du sitter framför datorn eller vid tv:n ibland. På så vis måste du aktivera ditt magstöd och tränar din bål samtidigt som du gör annat.

Konditionsträning

Genom konditionsträning ökar din lungkapacitet, du får starkare muskler och skelett och en ökad koncentrationsförmåga.

Konditionsträning är en av de enklaste träningsformerna att köra i hemmagymmet. Du kan enkelt köra det hemma, eller ge dig ut i trädgården eller i naturen. Kanske kan du ta fram några träningsband och använda framför tv:n på kvällskvisten? Eller ta med dig ett hopprep ut och samla hopp. Möjligheterna för konditionsträning är nästan oändliga!

Helkroppspass att köra hemma:

Under hemmaträningspassen är det du som bestämmer! Sätt upp ett enkelt helkroppspass, som är effektivt och bara tar 30 min.

  1. Förbered 8–10 övningar som tränar olika muskler i kroppen. Det kan exempelvis vara squats, armhävningar eller situps. Använd dig av vikter eller kör med din egen kroppsvikt.
  2. Utför den första övningen i 30 sekunder. Vila därefter i 15 sekunder innan du går på övning nummer 2 osv.
  3. Kör igenom alla övningar och vila sedan 1 minut innan du upprepar varvet.

Kör sammanlagt 2–3 varv!

Relaterade artiklar

5 tips för lättare vandringsryggsäck

5 tips för lättare vandringsryggsäck

Här får du tipsen för en lättare vandringsryggsäck till din nästa utflykt.

Tips för effektivt distansarbete

Tips för effektivt distansarbete

Det är extra viktigt för dig som distansarbetar att du har ett funktionellt hemmakontor. Här får du några tips på vad du bör tänka på.

Köpa hund – det här behöver du tänka på

Köpa hund – det här behöver du tänka på

Går du i tankarna att skaffa hund? I så fall finns där några saker du bör ha koll på innan du får besök av din fyrbenta familjemedlem.