Köp & Hämta  - Köp online och hämta i varuhus inom 2 timmar! Biltema Appen  - 19 000 artiklar i din ficka! Mitt Biltema  - Ett roligare och enklare sätt att vara kund hos oss!

Drivknutar

Drivknutar – en viktig del i bilens drivsystem och styrning

Knackar och knäpper det när du svänger? Eller vibrerar bilen när du gasar? Då kan det vara dags att titta närmare på drivknutarna. En sprucken damask eller kärvande drivknut behöver bytas ut för att undvika farliga situationer. Men hur fungerar drivknutar och hur vet man att de är trasiga?

Vad är en drivknut och hur fungerar den?

En drivknut är en viktig komponent med många koordinerade delar som bidrar till att överföra det vridmomentet som skapas i bilens motor och växellåda till hjulen. Drivknutar används framförallt i framhjulsdrivna bilar, men de kan även förekomma i bakhjuls- och fyrhjulsdrivna bilar. Det finns en inre drivknut placerad mot bilens växellåda och en yttre drivknut som sitter på hjulsidan av drivaxeln.

Den inre drivknuten ser till att vridmoment som skapas överförs till hjulen trots att drivaxeln flyttas upp och ner. Den yttre drivknuten ser i sin tur till att vridmomentet överförs vid såväl kurvtagningar som uppåt- och nedåtgående rörelser.

En damask i gummi omsluter drivknuten och skyddar drivknuten från fukt och smuts. Damasken fungerar även som en tätning som förhindrar att drivknutens smörjmedel läcker ut.

Varför ska drivknuten bytas ut?

Det är viktigt att din bil har en väl fungerande drivknut då den både minskar friktionen i körningen och överför kraften från motorn till de drivande hjulen. Drivknutar håller vanligtvis länge, men på grund av yttre faktorer kan exempelvis en damask gå sönder och därmed släppa in vatten och smuts, vilket resulterar i att drivknuten förstörs.

I det flesta fall är det den yttre drivknuten som går sönder då belastningen är högre på hjulsidan av drivaxeln. Det är framförallt styrvinkeln och den belastning som uppstår när du svänger som gör att den yttre knuten slits snabbare än den inre.

När ska drivknuten bytas ut?

Den vanligaste orsaken till att drivknutarna går sönder är egentligen inte slitaget utan snarare trasiga damasker och klämmor. Men även kontinuerlig ”driftning” med bilen kan leda till en trasig drivknut.

Hör du ett knackande eller knäppande ljud när du svänger i låga hastigheter kan det vara den yttre drivknuten som behöver bytas ut. Känner du istället ovanliga vibrationer i bilen när du gasar kan det vara den inre drivknuten som kärvar. Se till att byta ut drivknutarna i tid, annars kan den låsa sig.

Så väljer du rätt drivknut till din bil

Är du osäker på vilken av våra drivknutar som passar din bil? Använd vårt sökverktyg nedan. Skriv in din bils registreringsnummer i rutan och klicka på sök. Sedan presenteras de drivknutar som passar din bil direkt på skärmen.

Tips och råd beträffande drivknutar

  • Byt endast drivknutar på egen hand om du har rätt kunskap och verktyg.
  • Kontrollera drivknutarna och framförallt damaskerna regelbundet.
  • Smörj drivknutarna regelbundet.
  • Öppna inte förpackningen med den nya drivknuten förrän den ska monteras. På så sätt minskar risken att det kommer in smuts i knuten.

Vanliga frågor om drivknutar

Hur låter en trasig drivknut?

Om den yttre drivknuten är trasig knäpper och knackar det vanligtvis när du svänger i låga hastigheter. Om den inre drivknuten är trasig kan du känna att bilen vibrerar vid gaspådrag.

Vilket fett ska man ha till drivknutar?

Man ska använda sig av ett fett som är anpassat för just drivknutar.

Dear customer. You are using an old and outdated browser. Please upgrade in order to get best possible experience.