Retur och reklamation

Hur gör jag en reklamation?

Vänd dig till ditt närmsta varuhus och ta med dig varan samt inköpskvitto. Om det innebär extra besvär för dig att besöka närmaste varuhus med ditt reklamationsärende rekommenderar vi att du först tar kontakt med ditt varuhus på telefon 077-520 00 00. Ha vara och inköpskvitto redo. Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) Box 174, 10123 Stockholm. Allmänna reklamations­nämnden eller ARN tar oberoende beslut i bland annat reklamationsfall. Biltema medverkar alltid i eventuella tvister hos ARN.

Cykelförsäkring på köpet! Vad betyder det?

För att du ska slippa betala dyra pengar om din cykel blir stulen får du en cykelförsäkring på köpet när du köper cykel och godkänt lås hos oss. Genom försäkringen, som är helt fristående från hemförsäkringen, får du en ny cykel – helt utan självrisk eller avdrag för ålder eller slitage (s.k. värdeminskning). Försäkringen omfattar alla cyklar från 990 kr som säljs hos Biltema. Läs mer här.

Hur gör jag om jag ångrar mitt köp eller vill retunera varan?

Köp gjorda i varuhus:
Vänd dig omgående till kundserviceavdelningen i ditt närmaste varuhus. OBS! Glöm inte att ta med kassakvitto. Följande är våra villkor för byten och återköp:

  • Varan är oanvänd d.v.s. ej förstörd eller skadad.
  • Originalförpackningen är oskadad och plombering ej bruten. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar försegling bytes ej.
  • Kassakvittot uppvisas.
  • Bytet eller återköpet sker inom 30 dagar från inköpsdatum.
  • Reavaror återköps ej.
  • Eventuell återbetalning sker via samma betalmedel som vid köptillfället. (T ex. kräver samma kort, kontanter till kontanter, osv.)

Köp gjorda via ”Köp och hämta” på Biltema.se:
Fullständiga villkor för ångerrätt, öppet köp och reklamationer gällande
”Köp och hämta” finner du här under punkt 5.1

 

Vad har Biltema för garanti på varorna?

På en del produkter erbjuder vi 3, 4, 5 eller 10 års garanti – dessa produkter är försedda med en särskild garantisymbol. Garantitiden räknas från ursprungligt inköpsdatum mot uppvisande av kassakvitto. Om en vara under garantitiden går sönder på grund av tillverknings- eller materialfel reparerar eller alternativt byter vi ut den. Om varan inte längre finns i vårt sortiment erbjuder Biltema en lämplig ersättningsvara. Det är Biltema som avgör vad som är en lämplig ersättningsvara. I övrigt följer vi konsumentköplagens regler och tillämpningsområden. Biltema ansvarar inte för förlust i näringsverksamhet. Kassa-kvittot gäller som garantibevis.