Nio enkla steg till att byta hjulen själv

Nio enkla steg till att byta hjulen själv

Publicerad 2020.04.01

Att byta hjul på bilen på egen hand kan vid första anblick verka krångligt, men det är faktiskt väldigt enkelt! Här kommer en matnyttig guide över hur du kan gå tillväga för att själv skifta hjul på din bil. För att få de bästa förutsättningarna för ett lyckat hjulskifte rekommenderar vi till att börja med ett par arbetshandskar och en arbetslampa.

1. Du börjar med att placera bilen på ett plant underlag, lägg i en växel och var noggrann med att dra åt handbromsen för att bilen inte ska kunna rulla iväg. 

TIPS!
Använd dig av en arbetsmatta medan du genomför kommande steg så att knäna inte tar skada. 

2. Innan du hissar upp bilen kan du lossa lite på bultarna. Fördelen är att hjulen inte kan rotera i och med att de står stadigt mot marken i det här läget. Använd dig antingen av en hjulmutternyckel eller av ett fälgkors

TIPS! 
Om du drar ut teleskophandtaget på hjulmutternyckeln får du mer kraft och kan ta i ordentligt.  

3. Därefter placerar du domkraften vid ett av hjulen som ska tas bort. I bilens instruktionsbok hittar du den exakta punkten för var du ska placera den i förhållande till däcket. Sedan hissar du försiktigt upp bilen tills hjulets nederkant lyfts från marken.

4. För säkerhets skull rekommenderar vi att du placerar en pallbock som klarar bilens vikt om domkraften skulle gå sönder. Den ska placeras mellan domkraften och däcket. Höj sedan upp pallbocken så nära bilens tröskelkant som möjligt och säkra läget med låsbygeln. 

5. Nu är det dags att lossa bultarna/muttrana från hjulnavet, använd dig av hjulmutternyckeln. Lyft sedan av hjulet när du har tagit bort bultarna. 

TIPS! 
För lättare skruvning kan du investera i en hjulmutterdragare, till den behövs en kabelvinda.  

TIPS! 
Om hjulet är svårt att få av brukar det hjälpa att banka lite runtom på däcket, så brukar det lättare lossna. 

6. Nästa steg är att rengöra hjulnavet med en fälgborste och applicera ett tunt lager med kopparpasta på både hjulnavet och gängorna. Sedan hänger du på det nya hjulet. Här är det viktigt att se till så att bultmönstret matchar. Sedan skruvar du i bultarna för hand eller använder dig av hylsan från hjulmutternyckeln, alternativt en momentnyckel med hjulmutterhylsa

7. Nu har du bytt det första hjulet och det är dags att sänka ner bilen. Börja med att sänka ner pallbocken och ta bort den. Sedan börjar du försiktigt sänka ner bilen med domkraften.  

8. När bilen åter står stadigt på marken igen med alla fyra hjulen ska bultarna dras åt med rätt moment med hjälp av momentnyckel och hjulmutterhylsa. Fråga din märkesverkstad efter rätt moment. Spänn åt varje bult med hjälp av hjulmutternyckeln och ta nästa bult i mönstret av en stjärna för bästa och säkraste resultat. 

TIPS! 
För att det ska bli lättare vid nästa hjulbyte rekommenderar vi att använda en däckmärkningssats. Den används för att märka ut var det avtagna hjulet har suttit på bilen och för att det vid nästa montering ska placeras med rätt rotationsriktning. Placera sedan hjulen på ett däckställ på hjul för att förvara dem tills nästa säsong. 

9. För att hjulen ska hålla sig i bra skick är det en bra idé att putsa upp dem lite extra innan det är dags för förvaring. Rengör hjulen med fälgrengöring och avsluta med fälgvax och däckglans. För att bäst bevaring rekommenderas att förvara hjulen på ett mörkt ställe utan direkt solljus, annars riskerar däcken att torka ut.

Upprepa processen på resten av hjulen och ge dig själv beröm för att ha utfört ett säkert hjulskifte på din bil. Tänk på att du måste efterdra bultarna när bilen har gått ungefär 30 mil efter att du bytt hjul.